به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد در نشست شورای عالی مدیران ارگانهای دریایی، درباره سیاستهای دریایی کشور در دوره پساتحریم، تأکیدکرد: در بازار بینالمللی صنعت دریانوردی، نمیتوانیم درها را به روی خودمان ببندیم، بلکه باید رقابتپذیری بنادر کشور را افزایش و سهم خود را از حمل و نقل دریایی منطقه و جهان ارتقاء دهیم.
راستاد با بیان اینکه ظرفیتهای حمل و نقل دریایی کشور، فراتر از نیازهای داخلی است، اظهار داشت: در دوره پساتحریم و بازگشت احتمالی شرکتهای کشتیرانی بینالمللی به بنادر ایران، مجموعه بندری و اپراتورهای کشور باید آمادگی لازم را داشته باشند تا بتوانند سرویسهای خوبی را به کشتیرانیهای خارجی ارائه کنند.
ضرورت تامین سوخت کم سولفور
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر لزوم تمرکز ویژه برای بهبود امور دریانوردان ناشی از آسیبهای جدی به این قشر زحمتکش در دوره شیوع ویروس کووید ۱۹، افزود: با رایزنیهای داخلی و خارجی، امیدواریم سهمیه واکسن کرونا با اولویت به دریانوردان اختصاص پیدا کند.
راستاد درباره ضرورت تامین سوخت کم سولفور برای کشتیرانی داخلی و خارجی، تاکیدکرد: ما به عنوان یک کشور ساحلی، متعهد هستیم علاوه بر تامین نیازهای داخلی، خدمات سوخت رسانی به ناوگان بینالمللی را پوشش دهیم.
به دنبال کشتیرانی ایمنتر و دریاهای پاکیزهتر باشیم
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در حوزه الزامات مدیریت آب توازن، باید از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان حداکثر استفاده را ببریم و از این طریق، هزینههای تجهیز ناوگان تحت پرچم ایران را به حداقل برسانیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از تحول در ساماندهی شناورهای سنتی بر اساس مصوبه هیات وزیران خبر داد و گفت: شناسنامهدار شدن شناورهای فاقد هویت برای اجرا در دست بررسی است؛ در این میان ماحصل اقدامات و برنامهریزیها در حوزه حمل و نقل دریایی باید اینگونه باشد که کشتیرانی ایمنتر و دریاهای پاکیزهتر داشته باشیم.